19 Mart 2024

“BİR HAZİN ÇEVRE YOLU ÖYKÜSÜ”

 

 

Kırşehir-Ankara, Kırşehir-Kayseri Karayolu’nun Özbağ çıkışı ile Gölhisar arasının belediye mücavir alan sınırı içindeki “Şehirler arası Karayolu” kesitinin;  Belediye Başkanı Halim Çakır döneminde “yol üzerindeki tesis ve işyerlerinin, bazılarının yanlış konuşlanması” sonucu ‘karayolları güvenlik ağına takılması’ ve “yıkımlarının öngörülmesi” sebebiyle “Bu yolun Belediye’ye devri” yapılarak “zarar görmeleri”(!) önlenmişti.

“ŞEHİR İÇİ YOL” STATÜSÜNDEKİ YOLUN, “ŞEHİRLER ARASI TRANSİT YOL” OLARAK KULLANILMASI BÜYÜK RİSKLER OLUŞTURUYOR.

 

 

Böylece bakım ve onarımının Kırşehir Belediyesi’ne bırakılmış, biride AKP’li Milletvekiline ait olan Bu yol üzerindeki akaryakıt istasyonları vs.. gibi  yapılaşmaların “Karayolları yol yönetmeliği” ve uygulamalarından muaf hale getirilmesi sağlanmıştı.

Normalinde “Karayolları güvenlik ağı”ndan çıkartılan bu “şehir içi yol” statüsündeki yolun, “şehirler arası transit yol” olarak kullanılması bile büyük riskler oluşturuyor ve oluşturmaya devam ediyor.

Bu nedenle son yıllarda adeta “ölüm yolu” oldu. ölümlü ve yaralamalı trafik kazalarının ardı arkası kesilmedi. Bu durum; hala mal ve can güvenliği yönüyle her geçen gün artan bir risk oluşturuyorken vatandaşın. Yatırımcıların ve üniversitenin gündeminden hiç düşmedi ama yıllar yılı AKP’li Milletvekilleri ve Belediye yönetiminin ilginç bir şekilde “telaffuz” undan bile rahatsız oldukları hatta el altından “fiilen engelledikleri” açığa çıkmış bir bir vahim durum oldu.

KIRŞEHİR ÇEVRE YOLUNDA 10 YILI GEÇKİN SAVSAKLAMA

“Kırşehir Çevre Yolu”nda 10 yılı geçkin savsaklama ve lakaytlık bir yana, üstüne üstlük ciddi bir bilgi kirliliği yaşanıyor.

Bilinen; Çevre yolu güzergahı boyunca vatandaşın arsasında tarlasında kazıkların çakılması ve her yıl “ekim dikim yapalım mı? Alacak mısınız?” diyerek yetkili aramaları ve de “Kırşehir Emlak piyasası”nın da “Çevre Yolu”nun belirsizliği ile az “gel-git” ler yaşanmadı.

Kırşehir’in Akbayır sırtlarında bozkırda devasa kampüs içindeki modern Üniversite binaları ve de bütün ihtişamıyla yükselen 5 yıldızlı eski adıyla “Makissos” yeni adıyla “Armas Termal Otel”, gelenlerini yıllar yılı “Alaturka- Gecekondu  Ulaşım Yolları”nın mahcubiyeti içinde karşıladı.

Kırşehir’de termal turizmin öncüsü olan ve 2007 yılında “çevre yolu yapılacak” sözü verilerek bir grup hemşehrimiz tarafından yapımını başlatarak hizmete açtığı bu otel  ile Ahi Evran Üniversitesi aldatılmış, savsaklanmış bir ruh haliyle az isyanlara oynamadı da yetkililerden umudu kesmişcesine, gazete gazete gezinip, dert ortağı arar oldular.

İşin asıl sahibi ve 2009’dan bu yana adım atmayan eski Belediye Başkanı Yaşar Bahçeci, her seçimde “sorun yok programda” dese de iki dönem Belediye Başkanlığı süresince bedelini her yönüyle Kırşehir ödedi ve ödüyor.

Biliniyor ki, Kırşehir; “içinde güvenli karayolu ağı” geçmeyen Türkiye çapında “istisna” vilayetlerden…

ERDOĞAN’IN SÖZÜNÜN ÜZERİNDEN 7 YIL, GEÇTİ.

“Kırşehir Çevre Yolu” için, şimdiki Cumhurbaşkanımızın, Başbakanlığı döneminde 28 Eylül 2013 tarihinde, Kırşehir’e; Ahilik Haftası Kutlamaları, Neşet Ertaş 1. Altın Bağlama Kültür/Sanat Ödülleri Töreni ve bir açılış için geldiğinde   “Şimdi Kırşehir’in çevre yolu ne olacak?” diye soracaksınız. Bakanımızla oturup konuşacağız, onunla da ilgili adımları atacağız.” demesinin üzerinden tam 7 yıl geçti.

AKP’Lİ SEÇİLMİŞLER KIRŞEHİR’E BAŞKA, BAKANA BAŞKA DEMİŞ!

 

“Bakanımızla oturup konuşacağız, onunla da ilgili adımları atacağız.” denilen Bakan Binali Yıldırım’ın çevre yolu ile ilgili bilgi almak isteyenlere “Kırşehirli arkadaşlarımız çevre yolu şimdilik dursun, mevcut yol üzerinde yüzlerce işyeri sahibi mağdur olur. Bu çevre yolunu yapmak yerine mevcut karayolu üzerinde bulunan üst köprüye destek verin dedikleri”  şeklindeki kendisine ilin AKP’li seçilmişlerince iletilen ve Kırşehirli den gizlenen durumu anlatmaktan başka izahat bulamaz.

Nitekim neden sonra 2018 yılı 6 Ocak tarihinde bu eski Ulaştırma Bakanı ve 2018’ın de Başbakanı Binali Yıldırım Kırşehir Âşık Paşa Spor Salonunda gerçekleşen, “AKP 6. Olağan   Kongresi“inden yine çevre yolu talebiyle karşılaşınca “Çevre Yolu” işinde Kırşehir’in arkasından çevrilen bir dümeni devirip dökmüştü.

Başkaca şehir giriş ve çıkışlarında devasa viyadük ve alt geçişlerle “Karayolları Yatırımları”ndan büyük paylarla büyük işler yapılırken bizim siyasi temsilcilerimiz bir oldu bittiyle yanlarına bazı sivil toplum kuruluş temsilcilerini de katıp, Ankara‘nın yolunu tutarak “Çevre yolu kalsın şu üst köprü yolu finanse edin yeter”diyerek çevre yolumuzu savsakladılar.

BAŞBAKAN YILDIRIM:

“ÇEVRE YOLUNU DAHA ÖNCE YAPACAKTIK AMA ACELESİ YOK KALSIN DEDİNİZ”

Başbakan Yıldırım, kongre salonunda “Çevre yolunu daha önce yapacaktık ama acelesi yok kalsın dediniz” sözleri buz gibi hava estirmiş, aynen şu cümleleri sar etmişti:

“Çevre yolunu daha önce yapacaktık ama acelesi yok kalsın dediniz ama şimdi zamanı geldi. İnşallah çevre yolunu da plana alacağız ve önümüzdeki yıllarda Kırşehir’imize kazandıracağız. Hayırlı uğurlu olsun.”  (6 ocak 2018 Kırşehir Aşıkpaşa spor salonu AKP İl Kongre konuşması)

BAHAMATTİN ÖZTÜRK’ DE İFŞA ETTİ

Sonradan Dönemin Başbakanın ifşa ettiği “çevre yolu kalsın” diyen heyetin gidişini Esnaf Odaları Birlik Başkanı Bahamattin Öztürk’ de ifşa ederek direkt Yaşar Bahceci’yi AKP örgütünü ve o dönemin AKP Milletvekillerini sorumlu tutarak şöyle diyecekti:

“Maalesef gittik. Sayın Bakan Binali Bey bize ‘size köprü parası veremem çünkü o köprü karayolu ağında değil, belediye yolu görünüyor, vaktinde karayolu ağından çıkarmışsınız hem niye köprüyle uğraşıyorsunuz sizin çevre yolunuzu yapacağız ki büyük yatırım bu’dediğinde Yaşar Başkan;   ‘çevre yolu şimdilik kalsın siz bizim şu köprü işini çözün’demiştir. İşin aslı biz Ankara’ya giderken Bakan Binali Bey’e ‘ziyarete gidilip sorunlarımızı ileteceğiz’ diye gitmiştik ama orada işlerin rengi değişti”

ÖZHASEKİ’DE; YAŞAR’IN SAKLI FİKRİNİ DIŞA VURDU.

Bu işte,Kırşehirlilere  Yaşar Bahçeci’nin düşüncelerini  pazarlayan bir başka saç ayağı neden sonra Kayseri Eski Belediye Başkanı Özhaseki olacaktı

Kaldı ki bu “Meşhur Kırşehir Heyeti” bu “çevre yolu kalsın” hikayesini öylesine ısrarlı sürdürmüş olmalı ki  üç  yıl önce de,(şubat 2017) de ,Çevre ve Şehircilik Bakanı Mehmet Özhaseki nin Kırşehirli gazetecilerin soruları üzerine ” “Kırşehir ısrar etmese bana göre iyi olur. Aslında şehrin içinde küçük vilayetlerde geçen yol daha iyi. Dışarıya atarak bana göre bazen şehirlere iyilik etmezsiniz. Niye ısrar ediyorsunuz bilmiyorum” dediğini de bu gelişmenin içine atarsanız, burada “söyleyene değil söyletene bakın” denir.

Dönemin Valisi:

“Çevre Yolu Kamulaştırmakla Yükümlü Olan Kırşehir Belediyemizin 26 Milyon Liralık Bütçesinin Olmaması Nedeniyle Gerçekleşemedi.”

 

İşte tamda bu süreç de 2018 yılı başında dönemin valisi Necati Şentürk; “Kırşehir Çiğdem Gazetesi” ne yaptığı açıklamalarda topu Yaşar Bahçeci’nin ikinci dönem başkanlığını yaptığı belediyeye atıyor ve şöyle diyordu:

“Kırşehir’in gelişimine büyük katkı sunacağına inandığımız Çevre Yolu mutlaka hayata geçirilmeli. Çünkü çevre yolu Kırşehir için olmazsa olmaz bir sorundur. Çevre yolu; Ahi Evran Üniversitesi, Makissos Termal Otel ve Organize Sanayi Bölgesi başta olmak üzere büyük bir bölgeyi yakından ilgilendirmektedir.. Çevre yoluna bir önce başlanması için elimden geleni yapıyorum., Ancak kamulaştırmakla yükümlü olan Kırşehir Belediyemizin de 26 milyon liralık bütçesinin olmaması nedeniyle gerçekleşemedi.Bu konuda hükümetin ya da Ulaştırma Bakanlığı’nın mutlaka maddi destek vermesi gerekiyor. Ancak Bakanlığın böyle bir uygulamasının olmaması nedeniyle fazla bir şey yapılamıyor.”

“ÇEVRE YOLU UMUTLARI”;MİKAİL ARSLAN’IN YOĞUN GİRİŞİMLERİYLE “MÜJDE”YE DÖNÜŞTÜ AMA..

 

Kırşehir‘e 6 Ocak’ta geldiğinde Başbakan Binali Yıldırım’ın   “Çevre yolunu daha önce yapacaktık ama acelesi yok kalsın dediniz” demesiyle, kendisine  “kalsın” diyen bir heyetin varlığı”“ifşa” etmesi, heyette yer alanlardan hiçbir açıklama gelmemesi, çok daha önemlisi, Başbakanın “ İnşallah önümüzdeki yıllarda” diyerek ileri tarihleri adres göstermesi ile yiten umutlar bir anda ayağa kalkmış bir seçim aday adayı olması nedeniyle öncesi sürece el koyan ve birçok projeler yanında çevre yolu işinde diğer eski ve yeni milletvekili arkadaşlarını ve hatta partilisi ve kolundan tutarak siyasete attığı eski danışmanı Yaşar Bahçeci ile ters düşen Mikail Arslan, Dönemin Başbakanı ve arkadaşı Binali Yıldırım’ı zorlayarak seçim öncesi yatırım programına resmen aldırıyordu.

YATIRIM PROGRAMINDAKİ ÇEVRE YOLU

“Kırşehir Çevre Yolu”; 2018 E040620 Proje numarası ile Yatırım Programına resmen alınarak, 16.01.2018 tarihli Resmi Gazete’de de yayınlandı.

 

“25 Km Uzunluğunda Ve En Az 26 Metre Platform Genişliğinde”

Kırşehir İlimiz Kuzey-Güney ve Doğu-Batı ulaşım yol hattının kesişim noktasında bulunmaktadır. Ankara-Kayseri Karayolu aksının ilimizden geçtiği kesimi mevcut yol trafiğini çok yoğunlaştırmakta ayrıca Kırşehir-Aksaray, Kırşehir-Şereflikoçhisar-Konya yolunu kullanan sürücüler şehir içi yolunu kullanmalarından dolayı trafikte yoğunlaşmaya ve konfor seviyesinde azalma ile zaman kaybına neden olmaktaydı. Bu ihtiyaçlar doğrultusunda çevre yolunun yapılması şehrimiz için büyük önem arz etmekteydi. Bu kapsamda, çevre yolunun yatırım programına alınması amacıyla uzun süredir devam eden girişimlerimiz sonuç vererek nihayet bugünkü Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir. Projeleri tamamlanmış olan yaklaşık 25 km uzunluğunda ve en az 26 metre platform genişliğindeki yolun projesinde;

 18 Adet Alt Geçit,

9 Adet Kavşak,

( Kayseri mevcut yol girişi- Köprülü Kavşak, OSB Sanayi – Dönel Kavşak, Ortaköy – Köprülü Kavşak, İkizağıl – Dönel Kavşak, Üniversite – Dönel Kavşak, Savcılı – Köprülü Kavşak, Çemaş Fabrika – Dönel Kavşak, Karapınar – Dönel Kavşak, Ankara mevcut yol çıkışı – Köprülü Kavşak)

– 4 adet farklı seviyeli kavşak,

– 91 adet hidrolik amaçlı menfez bulunmaktadır.

 

ŞİMDİ EKONOMİK KİRİZ NEDENİYLE ASKIDA

Kırşehir Milletvekili Mikail Arslan’; birçok siyasinin şaşı bakmasına ve hatta şahsi ticari kaygılarla pas geçmesine rağmen ısrarla üzerinde durarak takip ettiği ve özel çaba harcadığı “Kırşehir Çevre Yolu”nda nihayet işi kotarmıştı ama bu sahipsiz şehir; projeyi takip eden Arslan’ın milletvekili listesine girememesi ve “çevre yolu kalsın” diyen ekibin yeniden dümeni ele almasıyla bir haksızlık daha yaşayarak bu sefer “ekonomik kriz” nedeniyle “askıya alındığı” dola isiyle “durdurulduğu” resmen duyuruldu.

KAMULAŞTIRMA BEDELİ BAHANE EDİLEREK ÖTELENEN ÇEVRE YOLU; ŞİMDİ KAMULAŞTIRMA BEDELİNİN KAT VE KAT ÜZERİNDE SORUNLAR ÇIKARDI

Hemen tüm şehir planlamacılarına göre; “Kamulaştırma bedeli” bahane edilerek ötelenen çevre yolu, gelecekte kamulaştırma bedelinin kat ve kat üzerinde sorunlar çıkaracaktır.

Kaldı ki çevre yolunun “yatırım maliyeti” hesaplandığında kamu kaynaklarının verimli kullanılmamasına yol açacağı da açıkça görülebilmektedir.

Kentin çevre yolu bağlantısının kurulması zaruri ve önceliği en yüksek ihtiyaçtır. Artık her şehrin planlama sürecinde “kırmızı çizgileri” olmalıdır. Bu çizgilerden bir “Çevre Yolu” dur. Bunu yatırım önceliğine almayan bir yerel yönetim, kentsel yararı feda etmiş olur.

Sürdürülebilir planlama ve ulaşım planlaması temel ilkelerinde “Çevre Yolları”; Ana kentsel alanın kent içi yol bağlantıları ile etki alanı içerisindeki diğer kentsel alanlarla kırsal alanların ulaşım bağlantılarını hızlı ulaşım ilkesini esas alarak mal ve can taşımacılığının olası risklerini kentsel alan içine girmeden yerleşim alanlarının dışından geçerek “şehir yollarına bağlanan ana yol” olarak tanımlanır.

Planlama ilkesi olarak çevre yolları sürdürülebilir kentsel yaşam için olmazsa olmazlardandır.

KENT SİVİL DOKUSU FELÇ OLUNCA…..

Bağbaşı TOKİ 3 Etap konutlarında teslim tarihini 2 yıl kadar gecikti.. Bağbaşı- üniversite yolu TOKİ Müteahhit inin  üstlenmesi nedeniyle yıllardır  ne Belediyeye yaptırıyor ne kendi yapıyor ve perişan halde..

Eskisini yıktıktan sonra şehirde nerede yapılsın diye iki yıl tartıştırdıkları, “Yatırım Programına Alınmış”, “Hükümet Konagı” projesi temeli atıldığı halde “para yok”diye iptal ediliyor. Kredi Yurtlar Kurumuna devrediliyor ki sanki o kurumun devletten ayrı bütçesi varda parayı kolay bulacak?

Böyle olunca “bu işin sonunda bir bit yeniği mi çıkacak?”tarzında sorgulayanlar oluyor doğal olarak.

Ve en önemlisi bu durum kentten gizleniyor ve sayın valiye bir iddianın sorulması üzerine ortaya çıkıyor. Ne AKP milletvekilinden ne de teşkilatlarından bir tek izahat yok. Burasının bir “yandaş vakfa” devrinin olacağı yönünde İddialarla çalkanıyor. Vatandaş resmi işleri için oradan oraya koşsun dursun.

 

Şehrin “Siyasi temsil” yeteneğini iktidar partisi seçilmişlerinin “Parlamenter Sistem”in “Başkanlık Sistemi”ne dönüşümüyle birlikte adeta “memurlaşarak” inisiyatif almayı kendilerini açısından risk görür olmalarıyla yitiren AKP milletvekilleri ve teşkilatına rağmen şehirde bunları zorlayacak sivil dinamikler maalesef yok gibi.

Kentteki siyasi parti örgütlenmelerinin şahsileşmesi ve kurumsal nitelik kazanmamış olmaları da burada ciddi etken.

Böyle olunca ne mi oluyor.?

İnsanlar ve toplumlar gibi kentlerde hak ettiği şekilde yönetiliyor.

 

Alttaki Video Araştırmacı- Yazar Adnan Yılmaz; Gazeteci Alparslan Demirbaş’ın Çevre Yolu  Ve Hükümet Konağı İle İlgili Sorularını Yanıtladığı 27 Ağustos 2021 “A TAKIMI” Programının videosudur.

Adnan YILMAZ

One thought on ““BİR HAZİN ÇEVRE YOLU ÖYKÜSÜ”

  1. Kalemine sağlık hemşerim. Dert bir değil elvan elvan. Gariplerin şehri garip Kırşehir!

Comments are closed.